VelluHeino

Kansantarinat ja niiden vaikutus

Kansantarujen vaikutus todellisuuteen


Ihmisen vallankumouksellinen Kyky luoda kuvitteellinen todellisuus sanoilla, antaa suuremmille joukolle toisilleen vieraita ihmisiä mahdollisuuden tehdä tehokasta yhteistyötä. Ihmisten suurimittainen yhteistyö perustuu aina tarinoihin sekä myytteihin ja näin ollen tapa millä ihmiset tekevät yhteistyötä voidaan muuttaa kertomalla erillaisia tarinoita mistä syntyy erillaisia myyttejä.

Esimerkiksi voidaan ottaa vaikkapa Ranska missä oikeastaan yhdessä yössä väestö lopetti uskomasta myyttiin kuninkaan jumalallisesta oikeudesta ja vaihtoi sen eri myyttiin eli tässä tapauksessa kansan suvereenisuuteen. Joku oli alkanut kertomaan eri tarinoita ja myytti syntyi.


Esimerkki voidaan ottaa myös mistä tahansa uskonnosta jotka ovat säilyneet pitkään. Ne eivät perustu muuhun kuin opetusten eli tarinoiden ja myyttien siirtämiseen sukupolvelta toiselle. Tämän lisäksi tiettyvielä valta,johon ihmisellä on myös luontainen taipumus, on ollut tarjolla "tosi uskoville" mikä on entisestään lujittanut tarinaa ja myyttejä. Hieman itseään vahvistava kierre siis.


Esimerkki voidaan ottaa nykypäivästä ja kaupankäynnistä. Kaupankäynti perustuu tänä päivänä tarinoille ja myyteille eli täysin fiktiolle. Kauppaa ei kuitenkaan tehdä yleensä epäluottamuksen vallitessa ja mikä onkaan se yhdistävä tekijä miten kauppa sitten toteutetaan..raha eli dollari,euro jne. (voidaan kutsua myös toteemiksi/jumalaksi. Pankit jotka rahaa luovat talouteen eivät myöskään luota toisiinsa vaan ovat tahtoneet keskenäisen kaupankäynnin välille keskuspankin (yhteisen jumalan/toteemin mihin uskoa). Kaukaisissa heimoissa tämä meni niin,että kaksi vierasta ihmistä jotka tahtoivat käydä kauppaa,rakensivat luottamusta toisiinsa vetoamalla samaan jumalaan,myyttiin tai toteemin eläimeen.


Tällainen tapa luoda tarinoita ja myyttejä on pikatie kulttuurievoluutiossa ja kaikki perustuu ihmisen luonnolliseen taipumukseen eli juoruamiseen mikä sitten taas perustuu kognitiiviseen kyvykkyyteen käsitteellistää kuvitteellista todellisuutta.


Tämä pohjustus vaaditaan mielestäni,että voidaan miettiä kansantaruja "oikeasta" näkökulmasta. Niillä on aina koitettu kerätä suuri kannattajakunta tai kerätä lähistö saman ajatuksen piiriin yhteistyön vuoksi..tai vastaavasti petoksen vuoksi.


Kansantarinoista


Ensimmäinen blogini US:ssa kirjoitin kansantarinasta nähdäkseni onko sellaiseen mitään halua ottaa kantaa,ei ollut,koska sitä pidettiin vähäpätöisenä..tosin olen myös vähäpätöinen blogaaja poliitikkojen ja muiden seassa. Tosin jotenkin uskon ettei myöskään kansantarinoiden voimaa oikein tunnisteta näinä päivinä,koska kuvittelemme olevamme niin kovin rationaalisia ja edistyneitä.


Kyseinen blogi kertoo oletetusta sumerialaisesta kansantarinasta jonka on kehitellyt Zecharia Sitchin. Tämä kansantaru on minusta mielenkiintoinen siksi, että se on varhaisin mitä tiedetään ja on päästy tulkitsemaan. Oletetusta kansantarinasta siksi,että se on kovin vaikea minusta saada selville kivitauluista kuinka paljon on kyse kansantarinasta eikä vain jostakin sadusta tai Zecharian omasta mielikuvituksesta keksiä jotakin ajalle sopivaa (Roswell ja muut ufoilut osuvat juuri hyvin). Onnistui sinänsä hyvin,kun sai myytyä miljoonia kirjoja. Zechariaan kehittelemä tarina tosin on lyöty maahan ja tuotu perustellumpi näkemys kivitauluista joka perustuukin vähän "normaalimpaan" luomiskertomukseen.

Me emme joka tapauksessakaan tiedä millainen vaikutus Sumerialaisten kesken on ollut kansantaruilla joten voimme vain arvailla.


Mutta eteenpäin,meillä ihmisillä on kansantarujen luomiskertomuksiin myös tupsahtanut sellainen kuin alkumuna jostakin.Tämä alkumuna löytyy esim.kalevalasta, Egyptistä ,Balttiasta, Tiibetistä, Tahitista,alaskasta ja samoalaisilta eli oikeastaan ympäri maapalloa. Liekö sitten ollut takan ihmisen taipumus haluun lentää ja kun se ei onnistunut,niin linnuissa oli jotain jumalaista,koska silloin luonnollisesti munasta syntyy jotakin ihmistä suurempaa,miksipä ei siis kaikki olevainen.


Kiinasta myös löytyy tarina alkumunasta ja Pan Gu:sta

Alussa oli vain jättiläismuna. Tämän jättiläismunan sisällä oli kaaos, jossa sekoittuneina olivat yin ja yang eli nainen ja mies, kylmä ja kuuma, pimeä ja valoisa, märkä ja kuiva. Lisäksi tässä jättiläismunassa oli Pan Gu. Jotkut sanovat, että Pan Gu oli yinin ja yangin lapsi ja toiset olivat sitä mieltä, että Pan Gu ei ollut mitään ennen kuin vasta kun Pan Gu syntyi ja rikkoi kuoren munasta. Pan Gu kuitenkin kasvoi jättiläisen mittoihin ja teki taivaan munan vaaleista ja kevyistä osista ja maan hän teki raskaista tummista osista. Pan Gu kasvoi joka päivä, 18000 vuoden ajan, kolme metriä. Kun Pan Gu oli kasvanut tarpeeksi, taivas oli hänen päänsä yläpuolella 50000 kilometrin korkeudessa.

Pan Gu oli kokonaan karvan peitossa. Hänen otsassa oli sarvet ja suussa syöksyhampaat. Pan Gu lopulta kuitenkin kuoli, jolloin hänen kallostaan syntyi taivaan laki, hengityksestä syntyi tuuli ja pilvet, lihasta syntyi maa kaikkine muotoineen, verestä ja hiestä syntyi vesi jokiin ja mereen. Pan Gun toisesta silmästä syntyi kuu ja toisesta aurinko, karvapeite karvoista syntyi taivaan tähdet. Toiset ihmiset ovat sitä mieltä, että Pan Gu muotoili maan eläessään. Pan Gu käytteli suurta talttaa ja vasaraa. Veisti maasta vuoret, laaksot, joet ja meret, rakensi kuun, auringon ja tähdet ja laittoi ne taivaankannelle paikoilleen. Toiset taas uskovat, että päivä ja yö syntyy siitä, että Pan Gu avaa ja sulkee silmiään."

Lähteenä: Tarujen kirja. Virpi ja Jaakko Hämeen-Anttila. 2007

Tämän rinnalla jopa Zecharian tarina alkaisi kuulostamaan järkevältä,jos asiaa ajattelisi tämän päivän ja länsimaisen rationaalisuuden turvin.


Kansantarinoista ehkä toiseksi kuuluisin on kreikkalainen mytologia joka kuitenkaan ei jäänyt pelkästään vain mytologian tasolle vaan mitä suuremmissa määrin määritteli todellisuutta myöskin sen ajan ihmisille.


Kuuluisin taitaa olla kristinusko ja siihen opuksena toimiva raamattu. Sillä on valistajansa jotka päivästä toiseen näilläkin palstoille tahtovat ihmisten pitävän heidän tarinaansa totena ja mikäli eivät sitten pidä,niin kaikkea pahaa tapahtuu. Tähän pelotteluun tulee sitten mukaan kommunismin hirmuteot ja kaikki mahdollinen syntinen toiminta.


Islam on myös melko kuuluisa kansantarina jonka valistajat tekevät myöskin päivästä toiseen työtä. Vannoutuneisuus on melko korkealla miten tarinaan uskotaan.


Amerikassa tarina vapaudesta löi läpi aikanaan todella hyvin ja vieläkin sen nimissä käydään sotimassa toisella puolella maapalloa. Mikäs olisikaan helpompi tarina kuin vapaus.


Neuvostoliitossa tarina työläisten noususta vahvimmaksi tekijäksi valtiossa löi myöskin läpi. Se tosin tyssäsi heti alkuunsa,mutta sen varjolla kuitenkin saatiin tuhoa aikaiseksi laajasti.
 

 

Lisään tähän perään kansantarinoita vielä sitä tahtia kunhan niitä tulee eteen,mutta jätän suomalaiset kansantarinat vielä väliin,koska ne ansaitsevat oman bloginsa. Saa toki vinkata jos ja kun tulee mieleen.

 

Kaksi syytä miksi päätin kirjoittaa tämän todella ohuen selonteon aiheesta:

1. Tarinoiden oleellinen tärkeys olisi järkevää huomata,koska ne tarinat ovat kaikki kaikessa ja näihin tarinoihin koitetaan jatkuvasti vaikuttaa. Hyväksymme sitä tai emme,mutta näin se vain näyttää olevan. Tämä on minun olettamukseni ja toivottavasti joku rationaalisesti tyrmäisi sen. (Toivottavasti sen vuoksi,että ihmisten yhteiselämä perustuisikin jollakin tasolla rationaalisemmalle pohjalle)

2. Koska yksi demarivirkamies alkoi trollaamaan facebookissa tuon ensimmäisen blogini johdosta (ehkä jopa vielä virka-aikana) eikä tunnu ymmärtävän perustelua sille selityksestä huolimatta. Sen verran harmittaa maksaa palkkaa tällaisille ihmisille ja ymmärrykseni demarivihaan kasvaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Pohdinta ja demariviha kohdallaan!